Regjeringen har lansert et nytt mål for omsetning av lokalmat og- drikke på 25 milliarder innen 2035. Fredag 5. april brakte Guldkorn utvalgte utfordringer og innspill til Statsrådens bord. Anledningen var innspillsmøte i forbindelse med at LMD har startet arbeidet med en «Oppskrift for mer lokalmat», der regjeringen ønsker å vite mer om utfordringer og løsninger - med utgangspunkt i mål om økt produksjon, salg og forbruk av lokalmat.
Oppskrift for mer lokalmat
Omsetningen av lokalmat var i 2023 på 11,8 mrd. kroner. Det nye omsetningsmålet skal bidra til lokalmatprodusenter og produsentmiljøer i hele landet, legge til rette for suksessfulle generasjonsskifter hos eksisterende lokalmatprodusenter og sikre koblingen mellom råvareproduksjon og ferdig produkt. Ambisjonen videre er vekst i både utvalg, volum, tall på aktører og vekst i verdiskapingen for lokalmat.
For å sikre videre utvikling og vekst på området har Landbruks- og matdepartementet igangsatt arbeidet med å utarbeide en «Oppskrift for mer lokalmat» og fredag 5.april var 20 representanter fra dagligvare, lokalmatnettverk, FoU og fagmiljøer samlet i Oslo til innspillmøte. Møtet ble ledet av landbruks- og matminister Geir Pollestad.
Hva er utfordringene for lokalmatnæringa i dag, og hva skal til for å få en positiv utvikling fremover?
Hvordan kan man sikre forbrukere i hele landet tilgang til lokal mat og drikke?
Hvordan kan virkemiddelapparatet innrettes for å støtte opp under omsetningsmålet?
Østfold utfordringer
Guldkorn - Smak på Østfold var tilstede på møtet og ble representert av Ida Marie Ruud Stemmedalen. Ida Marie har jobbet i flere ulike lokalmatprosjekter i Østfold, og var blant annet prosjektleder i forprosjektet "Smak på Østfold"
I møtet trakk hun blant annet frem 2 utvalgte Østfold-utfordringer til statsrådens bord:
Få aktive lokalmatprodusenter i Østfold
Vi ser lite lokalmat i offentlig sektor
Statsråden var tydelig på at innspillene vi har gitt i dag, ikke bare skal bidra til Regjeringens oppskrift, men være vår felles oppskrift som definerer både hva myndigheter skal gjøre, virkemiddelapparatet og produsentene selv.
- For noen er lokalmat kultur, for andre core business, for andre - begge deler. Vi trenger alt!
Guldkorn er glade for at vi fikk muligheten til å komme med innspill og forslag til løsninger i møtet, og følger spent med i det videre arbeidet.
Ønske om skriftlige innspill
I tillegg til innspillene som ble gitt på møtet 5. april ønsker LMD også skriftlige innspill. Innspill bes sendt til postmottak@lmd.dep.no innen 3.5.2024 og merkes med «Innspill til oppskrift for mer lokalmat». Det gjøres oppmerksom på at også andre enn de som står på høringslisten kan inn innspill.
Comments